Procesmanagement

Behalve het vak procesmanagement succesvol te hebben afgerond tijdens mijn studie rechten, heb ik in mijn baan ook ervaring mbt het verbeteren van processen opgedaan.

Met name ging het om het opzetten van interne (incasso)procedures en alles wat dit raakte gaandeweg. Ook speelde de factor dossieropbouw sterk mee waardoor mijn juridische kennis ook van pas kwam. Ik nam de volgende stappen hiertoe:

  • proces en werkwijze uitschrijven aan de hand van eigen ervaring en kennis en kort onderzoek naar andere bedrijven die een dergelijke procedure hanteren.
  • plan van aanpak opstellen met daarin de verbeteringen tbv een eigen (sub)afdeling en de middelen hierbij om het beoogde resultaat te bereiken (fysieke verhuizing, dossieropbouw, wisseling van incassobureau, zelf meer in eigen handen nemen cq geen uitbesteding aan advocaat, extra FTE etc)
  • plan met management bespreken ivm kostenplaatje van alle verbeteringen
  • competentiemanagement mbt deze procedure samenstellen samen met P&O
  • functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken
  • verkooptraject verbeteren mbt dossieropbouw en juridische haalbaarheid middels presentaties aan commercieel directeuren en samenwerking met interne opleiders om verbeterpunten mee te nemen in opleiding
  • begin maken aan KPI’s in eigen werkzaamheden
  • werkoverleggen met management om focus te houden

Ook in mijn freelance werk heb ik tot op heden te maken met procesmanagement doordat ik zelf maar ook met mijn ‘collega-juristen’ regelmatig werkoverleg heb om processen te verbeteren en nieuwe ideeën uit te werken en toe te passen. Zo hebben wij diverse checklisten voor onder meer het opstellen/screenen van algemene voorwaarden samengesteld.