5 (juridische) tips bij het huren van bedrijfsruimte

Bij het huren van een bedrijfsruimte doe je er verstandig aan om het huurcontract goed door te nemen voordat je deze daadwerkelijk ondertekent. Je geniet als ondernemer namelijk niet van dezelfde huurbescherming zoals bij consumenten. Ook moet je rekening houden dat sommige bedrijven niet mogen worden gehouden in bepaalde bedrijfsruimte. Om deze reden geef ik hierbij 5 (juridische) tips waar je rekening mee moet houden wanneer je voor jouw bedrijf een ruimte gaat huren.

  1. Bedenk vantevoren je huurdoel. Denk goed na over het huurdoel en huur alleen op de groei als je zeker bent van die groei.
  2. Check je rechten en plichten in het huurcontract. Zoals hiervoor al aangegeven ben je als bedrijf namelijk niet extra beschermd door de wet zoals bij de consument. Bij twijfel welke rechten en plichten je nu precies hebt is het verstandig een deskundige in armen te nemen. Tip: let erop dat de in het huurcontract naar inflatiecorrectie geïndexeerde jaarlijkse huurverhoging niet wordt overschreden.
  3. Check de bestemming van de bedrijfsruimte. Ga na welke bestemming de bedrijfsruimte heeft. In 2015  heeft de Hoge Raad nog geoordeeld in een zaak dat je als huurder van een bedrijfspand er niet altijd van uit mag gaan dat een professionele verhuurder -met het oog op het belang van jou als huurder- navraag heeft gedaan bij de gemeente over de gebruiksmogelijkheden van het pand en jou hierover informeert. Het is dus van belang dat je zelf onderzoek doet en/of navraag doet bij de gemeente. Hetzelfde geldt bijv. ook voor milieuvergunningen.
  4. Ga na of je een middenstandsbedrijfsruimte of overige bedrijfsruimte wilt huren. Bij huur van de middenstandsbedrijfsruimte welke publiekelijk toegankelijk is (bijv. winkel, restaurant etc)., heb je namelijk extra huurbescherming en rechten. Dit is anders dan bij de huur van overige bedrijfsruimte (=alles wat geen winkel of horecazaak bevat, bijv. een kantoorpand). Dit verschil zit hem in het feit dat je direct schade zal lijden als de middenstandsbedrijfsruimte niet kunt huren. Je kunt dan ook niet zomaar eruit worden gezet omdat dit een faillissement zou kunnen betekenen. Bij de huur van een kantoorpand moet er zoveel mogelijk in het huurcontract worden vastgelegd omdat je alsdan niet geniet van extra bescherming via de wet. Je zult er dus voor moeten zorgen dat alles correct en volledig in het huurcontract staat beschreven zodat hier geen disputen over kunnen ontstaan. Let op: bij een middenstandsbedrijfsruimte zit je aan huurtermijnen vast en bij de overige bedrijfsruimte niet.
  5. Ga na of u de huursom wilt belasten met BTW. In beginsel is verhuur van een bedrijfsruimte namelijk onbelast. Hierdoor kan de verhuurder de aan hem in rekening gebrachte BTW in aftrek brengen mits je als huurder 90% of meer van de in rekening gebrachte BTW in aftrek mag brengen. 

Wilt je weten wat er zeker in het huurcontract moet komen te staan? Lees het in een van mijn volgende blogs of neem vrijblijvend contact met mij op.

Tip: Schakel een jurist in, bij voorkeur al voorafgaand aan de contractonderhandelingen, zodat je zeker weet wat je ondertekent als huurder. Wanneer je het toch op eigen verantwoordelijkheid wilt regelen, maak dan in elk geval gebruik van een ROZ-contract (Standaardcontract van de Raad voor Onroerende Zaken) zodat ook de plichten van verhuurder duidelijk zijn vermeld. Deze zijn te vinden via www.roz.nl. Ook adviseer ik alles schriftelijk te (laten) bevestigen aan verhuurder en ook alle correspondentie met verhuurder te bewaren, ook in een later stadium, just in case. Mondelinge afspraken zijn immers lastig te bewijzen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.