Hoe dient de werkgever om te gaan met privacygegevens van zijn werknemer?

Afgelopen jaar heeft het college bescherming persoonsgegevens (CBP) geconstateerd dat veel werkgevers het niet zo nauw namen met het omgaan met persoonsgegevens van hun werknemers. Na het optreden van het CBP (dit kunnen torenhoge bestuurlijke boetes worden!) hebben zij wel hun werkwijze aangepast en de overtredingen beëindigd.

Waar kunnen we aan denken? Aan de inzet van verborgen camera’s, privacygegevens bij zieke werknemer en screening van internet en social media. De werkgever mag niet ‘zomaar’ camera’s plaatsen en/of je internetgebruik controleren en hier zeker geen misbruik van maken.

Wat zijn nu de absolute do en dont’s voor jou als werkgever? Ga om deze vraag te beantwoorden in elk geval steeds de volgende vragen af:

  • Is het noodzakelijk?
  • Kan het doel ook op een andere manier worden bereikt, met een minder ingrijpend middel?
  • Weegt je (bedrijfs)belang op tegen het privacybelang van jouw werknemers?

Een paar belangrijke aandachtspunten zijn:

  • Meldt het eventuele cameratoezicht bij het CBP, tenzij je hiervoor bent vrijgesteld. Vraag ook vooraf toestemming aan de ondernemingsraad.
  • Informeer werknemers en bezoekers dat er camera’s hangen, bijvoorbeeld via bordjes.
  • Zet je bewakingscamera’s in om je werknemers en/of eigendommen te beveiligen, dan mag je de beelden hiervan zeker niet gebruiken om deze werknemers aan te spreken of te beoordelen op hun functioneren.
  • Zorg dat de inbreuk op de privacy van werknemers zo klein mogelijk is.
  • Je mag je werknemer bij ziekmelding niet vragen wat hij/zij precies mankeert en wat de oorzaak is. Informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte is namelijk wettelijk niet toegestaan. Natuurlijk mag de werknemer vrijwillig gegevens over zijn/haar ziekte doorgeven, maar je mag die dan niet registreren als werkgever. Heeft een werknemer zich ziekgemeldt, dan mag je alleen gegevens vragen die noodzakelijk zijn om te kunnen beoordelen hoe het verder moet met zijn/haar werkzaamheden.
  • Je kunt privégebruik van e-mail en internet onder werktijd niet helemaal verbieden, je werknemers hebben namelijk recht op een bepaalde mate van privacy op hun werk.
  • Je mag alleen controleren wat je werknemer op sociale media doet als je een legitieme reden hebt en de controle hiervoor noodzakelijk is. Je dient je werknemer te informeren dat controle mogelijk is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.