Een brief van een advocaat op de deurmat, wat nu?

Geregeld krijg ik de vraag van ondernemers wat te doen bij ontvangst van een brief van een advocaat of jurist. In een dergelijke brief eist de advocaat of jurist namelijk een geldbedrag cq actie vanuit de ondernemer binnen X dagen na dagtekening. De termijn die men stelt is vaak maar 14 dagen of nog korter. Bij gebreke van een (re)actie van jou als ondernemer wordt er direct ‘gedreigd’ met gerechtelijke stappen. Dit gaat dan veelal ook nog eens gepaard met hoge kosten die daarbij om de hoek komen kijken.

Ervaring leert dat de gemiddelde ondernemer wel schrikt van zo’n brief met juridisch taalgebruik en het benoemen van gerechtelijke stappen. Door de schrikreactie is de kans groot dat je zonder meer akkoord gaat met de eisen van de advocaat. Denk bijv. aan een absurd onredelijke responstermijn van 24 uur en/of het betalen van een hoog geldbedrag. Ook bestaat de kans dat je juist een heel afwachtende houding aanneemt en er helemaal geen stappen worden ondernomen. Dit terwijl de kwestie in veel gevallen eenvoudig kan worden opgelost dan wel de schade kan worden beperkt met de juiste (re)actie. 

Allereerst vraag je, je als ondernemer misschien af hoe je in hemelsnaam binnen de gestelde (korte) termijn moet reageren. Immers je hebt helemaal geen tijd om je bezig te houden met het opstellen van een schriftelijke reactie dan wel dit uit te besteden aan een advocaat of jurist. In het laatste geval zul je namelijk ook het hele verhaal aan deze advocaat of jurist moeten toelichten. Ik kan je geruststellen want in verreweg de meeste gevallen kun je uitstel verzoeken in een korte brief. Hierdoor ga je ruimer in tijd zitten om eventueel alsnog een jurist of advocaat in te schakelen die je kan adviseren en bijstaan.  

Vervolgens zul je moeten nagaan of de situatie, het conflict wat er wordt beschreven wel correct is en op jou slaat. Mocht je nu toch zelf inhoudelijk op de brief van de advocaat of jurist willen reageren, geef ik je hierbij een aantal tips:

  • Aangeven dat je het niet eens bent met de eisen. Geef aan dat je niet eens bent met de eisen en beargumenteer waarom. 
  • Het geven van een tegenvoorstel of procedure met vertrouwen tegemoet zien. Je doet in je brief een tegenvoorstel (let op: stel ook een termijn om te reageren hierop!) of je geeft aan dat je een eventuele gerechtelijke procedure met vertrouwen tegemoet ziet. In dit laatste geval is het natuurlijk wel zaak dat je ook daadwerkelijk sterk staat in een procedure en is het raadzaam hiervoor juridisch advies in te winnen. 
  • Wel of geen juridisch taalgebruik. Gebruik dit alleen wanneer je zelf ook exact weet wat het betekent. Dit klinkt wellicht vanzelfsprekend toch komt het in de praktijk nog vaak voor dat men te pas en onpas met juridische terminologie gooit… Overigens, soms wordt de juridische vakjargon vanuit de advocaat of jurist ook vooral gebruikt om indruk te maken op je. In sommige gevallen kan dit zelfs intimiderend overkomen. Juridisch taalgebruik in een brief wil dus zeker niet zeggen dat de tegenpartij daadwerkelijk juridisch sterk staat.
  • De argumentatie van tegenpartij bestrijden. Behalve dat de beschreven situatie en/of de geschetste argumenten van de tegenpartij niet kloppen kan het ook zo zijn dat deze te algemeen zijn opgesteld. Zo kan er bijv. worden gesteld dat er voldoende bewijsmiddelen zijn maar wordt er niet toegelicht welke. 

Tip:Wanneer je een brief van een advocaat ontvangt moet je allereerst nagaan of het gestelde terecht is en/of je kunt bewijzen dat dit niet zo is. Vervolgens moet je of meteen inhoudelijk reageren of eerst uitstel vragen. Wanneer je twijfelt over je positie en/of hoe je moet reageren, adviseer ik je een advocaat of jurist in armen te nemen. Een jurist weet immers precies wanneer hij/zij welke argumenten moet aandragen, waardoor een strategische briefwisseling plaatsvindt. Hierdoor kan een procedure vaak worden voorkomen. Besluit je toch zelf te reageren op de brief, wil ik je de hiervoor genoemde tips meegeven bij het opstellen van je reactie. Ik adviseer tevens nog niet alles prijs te geven in je schrijven maar hiermee te wachten in een eventuele procedure bij de rechter. 

3 gedachten over “Een brief van een advocaat op de deurmat, wat nu?

  1. Ik kan me voorstellen dat ondernemers schrikken van brieven van strafrechtadvocaten of arbeidsrechtsadvocaat. Ik als leek schrik hier al vaak van, van dit soort officieel uitziende brieven. Goed om juridisch advies in te schakelen als je zoiets ontvangt, bijvoorbeeld het Juridisch Loket.

  2. Ik kan me goed voorstellen dat het even schrikken is als je brieven van een advocaat of een dagvaarding ontvangt. Gelukkig hebben wij dit nog nooit meegemaakt in ons bedrijf. Mocht dit gebeuren, dan denk ik dat ik zeker deskundige hulp in zou schakelen, ik denk dat dit een groot deel van de stress weg kan nemen.

Laat een antwoord achter aan Emma Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.